Wednesday, March 10, 2010

Busy Week Once Again


I have to work 5 days in a row now and attend a work related course on monday and tuesday. I already feel stressed about it and just wish march would be over.
Milva and I played for 30min. As they recommend in the Horsenality Report I didn´t lead her to the indoor arena and drove her their instead from z3. I really did change the look on her face. Ears forwards :)
We played with some squeeze game over a cavaletti in walk and trott. Before I stopped she actually asked a question - ears forwards and listening to me. She trotted over the cavaletti once - don´t wanna overdo it with my lbi ;).
We also did some falling leaf patterns in trott and walk, circling game in walk and trott. Or well, she trotted one lap without breaking gate so I brought her in and finsished our session.
We also visited the stable for a few minutes. The white in her eyes is still coming out and she is getting her worried face. Well if she hasn´t changed her attitude about the stable until the ferrier is coming the next time I will strongly suggest to her to trim her outside. Milva´s dignity has to come first!!!!

2 comments:

  1. Milva är verkligen mycket lik Lillasyster. Systrarna och Milva skulle vara mycket fina tillsammans :)
    Dorado var rädd för att vara i stallkammaren där han skoddes och nu verkas. Han fick gå in och ut därifrån många hundra gånger innan han blev lugnare. Backade ut och lät honom gå ut som vanligt också. Säkert 50 gånger vid första tillfället sen färre och färre vid varje gång. Nu har han till och med börjat äta hö därinne ;) Det har tagit tid men det är det där med "take the time it takes... you know":) Nu står han helt avslappnat när han verkas och jag kan äntligen tycka att det känns bara trevligt att få hit hovverkaren. Brukar dock gå ut innan hon kommer och låta Dorado gå in och ut några gånger innan verkningen för säkerhets skull. Leker också lite innan så han ska vara inriktad på mig.

    ReplyDelete
  2. vad glad jag blev nær jag læste ditt svar! skønt att veta att det finns andra hæstar som också tycker det ær obehagligt att vara inne.
    min vet/hovslagare - verkare tyckte jag skulle bestraffa Milva nær hon ville gå dærifrån :(! Och jag skulle vara mer bestæmt mot henne och bla bla bla bla
    Hon fårstår inte det dær med Parelli och Horsenalities. Det måste har varit ett fruktligt oplevelse før Milva! Och jag mår fortfarande dåligt øver det nær jag tænker på det. MEN - vet/hovslagaren har gjort ett super bra jobb med hoverna och jag ær riktigt nøjd med hennes verkning! Jag ær ju svårt att tillfredstællar nær det kommer till Milva´s hovar.
    Så det hær ær lite svårt nu. På den ena sidan vill jag att hon fortsætta verkar Milva på andra sidan måste hon førstå att Milva får ha en egen mening om saker och ting och att man måste respektera det också.
    Ah, jag får væl ta en snack med henne innan hon kommer ut næsta gång.
    Sedan ær Milva ju också lite speciellt med hennes hovar och vill inte ge dem till vem som helst. Nær jag fick henne hem var det bara jag som fick ta up dem i børjan - dem førsta 5 - 6 månader. Nu ær det några andra som också får ta dem men inte alla...
    Min lilla Diva hæst :)

    ReplyDelete