Thursday, December 10, 2009

Day After Vet Visit

After a sleepless night I went to the stable early in the morning to check on Milva.
Her and Orkan were down in the pasture and the three other ones were close to the stable. When I called she threw her head up and called back didn´t move towards me though - definitely a sign that she still was in pain. Usually I never have to get her cause she is always coming towards me. When I walked down to her she made a few steps towards me and started pawing the ground - poor little girl! and then she followed me to the stable.
I gave her the haywrap outside and fed the other horses in the pasture. After she was done eating I put her back out and gave her the first dosis of Metacam. Luckily it´s no problem to deworm her or give her medication. She is such a brave girl!!!
Anita and I spent the whole morning with practical things involving the new feeding situation.
With the help of Sune we put a new haywrap ball just outside the gate into our pasture. That way we don´t have to walk far to get it.
We also put 4 bathtubes in the pasture along the fence. The bathtubes were Anita´s idea - for the haywrap. We live in Skåne - close to the coast and it´s almost always windy or stormy here. If we wouldn´t have the haywrap in some kind of bucket it would just blow away or the horses would step in it.
While we got everything organized Milva took a little nap in the stable. When Sune arrived with the bathtubes she had to come out and look what we were doing - curious baby. She inspected the bathtubes and put her frontfoot in it and pawed it - scaring the hell out of Basse. She thought it was funny though.
I think she started to feel a bit better during the morning. When I fed them lunch Basse and her were sharing one bathtube to eat out.
I compared Milva´s hooves with last summer´s pictures and they seem to be very little right now - after the last trimming. No wonder she is sore in her hooves!!
I just hope she will get better in the next few days otherwise I have to call Helene again so she can examine her hooves one more time.

7 comments:

  1. Jag såg att Sofie skrev på svenska så jag gör det också.. Har gått igenom liknande med min förra häst och tänkte att jag ville skriva lite. Du ska inte tro vad jag skriver men inte bara lita på din vet heller.
    När Zapatera blev dålig ringde jag land och rike runt och fick olika svar så jag tänkte att här gäller det att försöka kolla själv ;) Gör det du också och dubbelkolla och kolla igen..många tycks veta men kanske inte alls har så mycket erfarenhet, gäller mig också ;) och vet. Mycket tråkigt faktiskt eftersom man verkligen längtar efter en "ledare" i sådana situationer som du befinner dig i.
    Det som fick Zapatera ur det akuta stadiet var verkning som avlastade hovväggarna, boots med sula även i hagen tills att hon gick lika bra utan dem.(Pete Ramey)
    Urvattning av höet för att få bort det mesta av det lättlösliga sockret som underhåller inflammationen i hovarna. 30 min varmt vatten 1 h i kallt.(Safergrass.org)
    Långa promenader i boots med tjock sula för att få tillväxten på hovarna så snabb som möjlig. Boots vid ridning utomhus i alla fall tills en helt ny och frisk hov växt ut. Dolomitkalk (god kvalite) för att balansera "försurningen" som all overload av socker förorsakat. Vårt hö är ju dessvärre bättre anpassat för kor som mjölkas.
    Som sagt jag är bara en glad amatör, detta skriver jag för att jag önskar att någon pratat med mig om olika möjligheter de första månaderna när jag lyssnade till annat som jag önskar jag aldrig gjort..
    Du verkar ha en fantastiskt fin häst och jag tänker på er och önskar er all lycka.

    ReplyDelete
  2. Hej på er
    Hoppas det är OK för Marion att jag svarar dig annars får hon strypa mig i morgon. *haha*

    Alla våra hästar i hagen har några kilon extra att bära omkring på vilket gör att belastningen på deras hovar är ganska höga och då blir de om möjligt ännu känsligare om hovis tar lite för mycket horn när h*n verkar. Milvas hovar var hårt verkade och det var väl toppen på isberget som gjorde det hela extra akut.

    Du skriver att vårt hö är mest anpassat till kor och där håller jag inte med dig för kor får ensilage och hästarna hösilage och jag har försökt förklara skillnaderna på de olika typerna. Vet inte om du visste det innan men andra kanske kan få en förklaring.

    Ensilage = konserverat gräs som har högre vattenhalt och där torrsubstansen (TS) ligger omkring 40 %. Normalt har ensilage högre syrabildning och lägre pH-halt än hösilaget. Det är inte lämpligt för hästar för det är just det extra vattnet i det som är den största boven bakom butolism.

    Hösilage har en högre TS-halt och lägre syrabildningen och därmed högre pH-värde. Har man riktigt bra hösilage (TS>60%) så sker praktiskt taget ingen produktion av syror i ensilage.

    Just nu får dessutom våra hästar 3:e skörden och den har låg halt av kolhydrater (socker) om man jämför med de tidigare skördarna. Den har väldigt hög TS-halt, jag tror faktiskt att den ligget mellan 70 och 80%. Vilken gör att den är kopaktare för dem att äta.

    I EM var Milva mycket bättre och var ute och promenerade i hagen tillsammans med en av sina pojkvänner. När jag stal honom (fy på mig) så gick hon in och stal halm från loftet och gav mig sin arga blick. Hon såg mycket bättre ut och var inte alls lika känslig när hon gick vilket jag är glad för. Stackars lilla Milva.

    Nu när de dessutom har flera matningsplatser så står de inte bara still på plattan där vi hade ensilager och äter utan går mellan badkaren, det kan ju finnas något godare i något av de andra ;-). Även i dag har Milva lekt med ett badkar för det låter ju så himla kul när man trampar i dem. Sen kan man skrämma kompisarna och det är ju extra kul om man tycker synd om sig själv.
    Stackars lilla tös.

    ReplyDelete
  3. Anita - oh vad glad jag blev att hon mådde lite bættre i eftermiddags. Hon kom faktiskt travande mot mig nær jag kom med morgonhøet i morse. Orkan och hon var længst ner.
    Elisabeth - tack før all information! Det kommer tydligen blir kallt hær i Skåne i børjan av næsta vecka och då kan det kanske vara en bra idee att sætta pa Old Mac´s i hagen nær det har fryst.
    Førresten visste ni att det inte alls ær bra att fodra morrøtter till hæsterna? Speciellet inte till hæstar som ær kænsligt før fång.
    Och jag som trodde man gør dem någonting bra nær man ge dem morrøtter.... hur ska jag førklara det till Milva nu att det ær slut med det?? Hon ælskar ju dem!

    ReplyDelete
  4. Hej på er
    Jag kollade upp lite om det här med morötterna för jag vet ju hur glad Milva är i dem. Leta lite hos några foderrådgivare och fick då fram till att 7 kilo (!) färska morötter har ungefär samma energi och proteinmängd som 1 kilo havre.
    Så ett par morötter om dagen kan vi allt ge våra älsklingar med gott samvete. Annars får vi köpa det godiset de gillar för något gott kan de få.

    Ja hon verkade verkligen piggare och Orkan har tappat tre hål i sadelgjorden.
    De verkar gå lite längre ner i hagen nu. Vi ses i morogn FM.

    ReplyDelete
  5. det ær dem sidorna Sophie skickade till mig
    http://aepauk.proboards.com/index.cgi
    www.unshoed.co.uk
    jag tror i en av dem sidorna står någonting om morøtterna - antagligen under unshoed.
    jag kan først kolla dem på måndag - min næsta lediga dag.
    anita - tre hål var mycket! dem får inte gå ner før mycket på en gång heller...
    ses i morgon
    kram

    ReplyDelete
  6. Härligt att höra att hon mår bättre :)

    ReplyDelete