Wednesday, February 5, 2014

LBE-hästar.....och nej, Milva har inte mutiert till en LBE ;), men det är Prim - Peter´s häst ;)

De luskar ut vilka dina regler är och sedan utmanar de dig.
Det betyder om du inte har några relger kan de inte hitta något att haka upp sig på och spelet är slut.
Left brain hästar är dominanta, de utmanar ditt ledarskap varje dag och hela tiden.
Många undrar om deras LBE hästar någonsin kommer att lugna sig och blir lugnare. Vad tror du?
Kom ihåg att vi pratar om en medfödd karaktär, precis som i mänskliga karaktärer, så svaret är: ABSOLUT INTE!
Antingen kommer du att få fram det bästa ur din häst eller det värsta.
Här kommer några regler som människor förväntar sig av hästar och som LBE-hästar älskar att utmana:
Jag förväntar mig att min häst ska vara....
-lugn
-lydig
-medgörlig
-känslig
Hmm....det låter som motsatsen av vad denna häst med sin fria själ tycker är roligt!
Om hästen hade haft en T-shirt, skulle det stå "Född att utmana" på tröjans framsida och på baksidan "Du är inte min Chef".
Desto mer du försöker få din LBE häst att bete sig väl, deste värre bli det!!
Men desto mer du uppmuntrar honom och stimulerar hans nyfikenhet, desto känsligare blir han och desto mer bjuder han till.
Men det kan vara svårt för oss människor att ha med dessa hästar att göra eftersom att vi har våra egna agendor.
Nyckeln till en LBE häst är att lägga din agenda åt sidan för en stund.
Ge hästen vad den behöver så kommer han att ge dig vad du vill ha.
Det finns inga regler - bara principerna ;).

3 comments:

  1. Jag tycker inte att det stämmer att LBE inte vill bete sig väl. Min erfarenhet är att de vill bete sig mycket väl, till och med bäst. Men det som är värst i hela världen för LBE är att ha tråkigt, så om en LBE inte är lugn, lydig, medgörlig och känslig så är den som är med LBE alldeles för trist, okänslig och känns onödig att ha att göra med. Jag upplever att man kan ha hur mycket agenda som helst, men inte vilken agenda som helst. Utan LBe behöver känna att den får anstränga sig och komma till sin rätt inom agendan, för att trivas.

    Men jag håller helt med om att LBE inte vill ha någon chef. Däremot vill de ha en snygg och smart partner.

    Samt att det finns inga regler, inga principer, men ett starkt behov av utmaningar och ekvilibrism. Lek på hög nivå, ett möte mellan likar.

    ReplyDelete
  2. Det var inte ott mick som skrev, utan Ulrika

    ReplyDelete
  3. bra...det skall jag ge vidare till Peter och Prim ;)

    ReplyDelete