Friday, December 12, 2014

Marte Meo kurs i Norrköping

I samband med vår föräldrautbildning fick vi en införing i Marte Meo igår.
Det var jätte intressant och lärorik. Precis som vi hade pratas om hur vi vill ha det med vårs lilla son.
Det hela påminde mycket om horsemanship.
En av sakerna Lasse - föreläsaren, pratade om var att barn inte kan tänka abstrakt innan de är två år. Försvinna en av föräldrarna så är den i barns värld borta. Peter och jag är ju överens att vi inte ge lilla Emil till dagis. Det finns många anledningar varför vi er emot. Som vanligt har vi redan fått sneda blickar och det ena och andra kommentar. Och  som vanligt är jag bra på att höra det jag vill höra och dessutom bryr jag mig inte ett dugg om vad andra tycker och tänker.
Peters två döttrar - nu vuxna, har varit hos dagmamma och det har gått hur bra som helst.
En annan sak Lasse pratade om var att ett barn under två eller tre år inte hör ordet INTE. Intressant... Left brain hästar var det första jag tänkte på.
Barn under tolv år förstår inte ironi.
Sedan skall man inte ge små barn för många val och framför allt inte fråga om något som är redan klart, t.ex när man är på besök hos någon och har bestämt sig att åka hem, då är det ganska onödigt att fråga barnet om vi ska åka hem för den kommer säga nej och så börjar diskussionerna.

No comments:

Post a Comment